SVERIGE: Dingen die raar zijn aan Zweden

Lund

Nu ik inmiddels bijna anderhalve maand in Zweden woon, heb ik wel een aantal vreemde dingen ondervonden wat betreft het Zweedse volk.

1) Ze kunnen niet zo goed aan het verkeer deelnemen.
Ik wilde netjes beginnen met ‘ze kunnen niet zo goed fietsen’, maar in feite ben ik eigenlijk wel voor een verplichte verkeerstest voor elke Zweedse burger, voordat ze daadwerkelijk mogen deelnemen aan het verkeer. Zweden kennen denk ik namelijk geen gevaar: ze kijken niet voor ze oversteken of voor ze afslaan, waardoor ik in 6 weken al bijna 100 Zweden bijna aangereden heb.

2) Ze doen heel moeilijk over alcohol.
Alcohol met meer dan 2,5% erin koop je in een speciale winkel, waar je bij de kassa wordt aangestaard alsof je een criminele daad begaat. Onder de 20 jaar kom je deze winkel ook niet in, maar drinken mag wel vanaf je 18e. Huh? Oja, en een glaasje wijn kost in een gemiddeld restaurant slechts 7 euro. Niks dus.

3) Ze houden van rijen.
Als je hier uit wil gaan sta je sowieso in de rij. Of het nou druk is binnen of niet, als er een rij staat lΓ­jkt het in ieder geval alsof het fantastisch is binnen.

4) Ze gaan niet naast elkaar zitten.
Of nou ja, wel als ze elkaar kennen. Maar als er 1 plekje leeg is in een tweezits in een trein of bus, ga je er niet naast zitten.

5) Ze zijn trots op hun Engels.
Ik geef toe: de meeste Zweden spreken inderdaad goed Engels. Niet altijd even accentloos, maar aangezien ik dat zelf waarschijnlijk ook niet compleet ben neem ik ze dat voor lief. Maar omdat ze zo goed Engels spreken (en willen laten zien dat ze zo goed Engels spreken), is het heel moeilijk om als beginnende Zweeds-spreker daadwerkelijk Zweeds te praten. Ze praten namelijk vrij snel Engels terug.

6) Ze dragen geen kleur.
(Bijna) alle Zweden hebben gevoel voor stijl, en dragen het liefst lekker #minimalistisch zwart en grijs. En wit.

Verder vind ik Zweden over het algemeen een sympathiek volk, maar vraag ik me wel af of stijlgevoel genetisch is bepaald in dit land. En hoe het kan dat er toch zo vaak Zweden dronken zijn. Van welk geld doen ze dat?

6 thoughts on “SVERIGE: Dingen die raar zijn aan Zweden

  1. Linda

    Leuk om te lezen! Ik moest lachen om je #minimalistisch haha, de “Scandinavische stijl” is echt een trend nu, grappig dat je dat daar zo goed ziet in het straatbeeld. Ik ben er zelf nog nooit geweest. Dat van die rijen is ook stom ja, dat was in Malaga ook een beetje, heel apart. Misschien omdat we dat (ik in ieder geval niet) in Nederland niet kennen? Hier mag je alleen niet naar binnen als een kroeg echt super mega VOL is..

  2. Inge

    Tell me about it ;)
    Ligt eraan waar je in Zweden zit natuurlijk, maar ik heb begrepen dat ze met enige regelmaat een uitstapje naar Duitsland maken en daar alchohol inslaan. Goedkoper dan in het land zelf. En het wordt vast her en der ook zelf gebrouwen ;)

  3. lilussh

    als ik dit leest lijkt het me een saaie boel daar ahaha. vind altijd zo raar als mensen niet naast je zitten wanneer er gewoon plek naast jou (bus, metro). Ik heb altijd de impressie dat mensen uit het noorden een beetje ”koud” en emotieloos zijn..

  4. Ysanne

    Oeh ik herken dit heel erg toen ik in Oslo zat. Nooren zijn ook zo op zich zelf en waren allemaal heel hip gekleed (leuk!).

Geef een reactie

