Bratislava

Bratislava, de stad waarin ik (niet geheel expres) meer foto’s van eten maakte dan van de stad zelf. Deze zomer ging ik naar Praag en Boedapest, en aangezien Bratislava toch (zo ongeveer) op de route lag besloten we daar meteen maar even langs te gaan. Ik had best wel verschrikkelijke verhalen gehoord over Bratislava (zelfs gehoord: ‘de lelijkste stad van Europa’), maar ik vond het alleszins meevallen! Er zijn inderdaad veel lelijke gebouwen, van ellende uit elkaar vallende huisjes en 5-sterren hotels, maar de oude binnenstad is echt heel mooi. Maar het allerbelangrijkste: ze hebben goedkoop ijs.

Voor de lekkerste ijsjes moet je naar de ijssalon met de makkelijkst uitspreekbare naam: Zmrzlina (in Oost-Europa geldt: hoe minder klinkers, hoe beter het woord). Ik heb maar twee Slowaakse ijsjes gegeten, maar deze was veruit het lekkerste. En 30 cent (heel raar, in Slowakije hebben ze ineens wel weer de euro en in Tsjechië en Hongarije weer niet. HUH) per bolletje, score! IMG_0180IMG_0181En ze hebben ook nog heel leuke smaken: ik had een marsepein-cappucino ijsje. 

Omdat we maar één dag in Bratislava waren, heb ik niet zo’n uitgebreid fotoverslag en geen overzicht dingen die je móet doen. Toch even een aantal ‘sfeerbeelden’:IMG_0224IMG_0227IMG_0238IMG_0244IMG_0158IMG_0174IMG_0182IMG_0223

Mocht je in Bratislava zijn en honger hebben: ga eten bij Green Buddha! Niet erg typisch Slowaaks – het was Thais, maar het was echt heel erg lekker. Ze hadden zelfs maar liefst 5 vegetarische gerechten op de kaart: een groot wonder in het oosten van Europa.

En, geen onbelangrijk detail: ze hadden mintgroene borden!IMG_0249 Kwijl:IMG_0255 

Bratislava is een niet erg veelvoorkomende vakantiebestemming en ik denk ook niet dat het een stad is waar je graag meer dan twee dagen wil doorbrengen. Maar mocht je er ooit toevallig langskomen, dan moet je zeker even uitstappen (al is het maar voor de marsepeinijsjes, hallelujah)!

14 thoughts on “Bratislava

  1. Karlijn

    Dat ijssmaakje zou ik wel willen proberen :) En het eten van de Green Buddha ziet er ook heerlijk uit. Mooie foto’s hoor, ziet er gaaf uit.

  2. Marlou

    Oh, ik vind het er anders nog bést schattig uitzien! Ik ben wel fan van onuitspreekbare woorden, goedkope ijsjes en mintgroen… dus ja, klinkt als een droombestemming (y) (ha, ik hoor inderdaad ook rampverhalen, maar blijft fijn als mensen de positieve dingen ook zien :))

Geef een reactie

