Toch heel erg bedankt, mevrouw

‘Ehm, meisje,’ begon de mevrouw die tegenover mij in de lift stond. Ojee, dacht ik. Als onbekende vrouwen een gesprek met je starten dat met ‘ehm, meisje’ begint, is dat vaak geen goed teken, geloof mij. Zo snel mogelijk probeerde ik in mijn hoofd na te gaan of ik toevallig onlangs iets verschrikkelijks had gedaan. ‘Ik wilde het eerst niet zeggen, maar toen dacht ik, ja. Straks loop je heel de dag zo rond.’ Ojee in het kwadraat. ‘Maar je hebt zeg maar, hoe zal ik het zeggen, een hele witte streep tandpasta bij je rechtermondhoek. Het ziet er een beetje gek uit.’

Shit. Dat is vrij genant.

Later op de dag bedacht ik mij het volgende: Wat als ik nou zo’n drie keer per week met tandpasta rond m’n mond / lippenstift op mijn tanden / een open gulp / mijn schoenen verkeerd om / een shirt dat binnenstebuiten zit rondloop? En dat iedereen dan niet ‘lullig’ of ‘onaardig’ wil doen en het gewoon niet zegt?’

Zullen we gewoon met heel de wereld afspreken dat we het zeggen als onze knalpaarse Garfieldsokken boven onze enkellaarsjes uitsteken? En als ons shirtje binnenstebuiten zit? Lijkt me een goed idee. In mijn ogen is het onaardiger om iemand de hele dag zo rond te laten lopen dan het hem/haar te zeggen.

10 thoughts on “Toch heel erg bedankt, mevrouw

  1. Isabelle

    Wel lief dat ze het zegt! Ik voel me zelf altijd awkward wanneer ik zoiets zeg tegen iemand want dan ben ik vervolgens bang dat ik zelf ook een dikke vlek op mijn gezicht heb zonder dat ik het weet..

  2. Tea

    Awkward momentje voor een seconde, maar dan loop je gelukkig niet meer voor schut ermee.

    Zou heel tof zijn als iedereen het voortaan zou zeggen inderdaad!

  3. Lotte

    Goed punt. Zelf zwijg ik meestal ook als het graf wanneer ik zoiets bij iemand opmerk en probeer juist angstvallig de andere kant uit te kijken, maar waarschijnlijk heb je er meer aan als iemand je er even op wijst…

Geef een reactie

