Over planten en mijn plantkundige vaardigheden

Laatst maakte ik een lijstje met dingen die ik graag wil (=aanwezig moeten zijn) in mijn nieuwe huis/kamer/hok als ik later groot ben en een eigen huis/kamer/hok heb (in de categorie zinnen die zo lang zijn dat je diep adem moet halen voor je ze uit kunt spreken).
Op nummer één stond: ”Veel planten en groene dingen enzo want dat is gezellig”.
Veel planten. Veel. Planten. PLANTEN. Planten?

Ik zal jullie even wat vertellen over mijn plantengeschiedenis.
Een aantal jaar geleden kocht ik een leuk plantje. Groen, leuk, schattig, stond mooi bij mijn kamer: perfect plantje. De eerste week gaf ik mijn plantje water en plantenvoedsel (?) alsof hij (zij?) mijn eigen kindje was. De tweede week vergat ik mijn lieve kindje wel eens maar was zijn oppas (lees: mijn moeder) nog een trouwe opvanger, waardoor mijn plantje nog in leven bleef. De derde week was zijn oppas het ook zat en was ik mijn kindje alweer vergeten. Aan het eind van week drie lag mijn plantje droog en verlept in zijn potje.
Vervolgens drong het voorzichtig tot me door dat ik misschien niet zo’n held was in plantenverzorging. Afijn, daarvoor zijn de cactussen voor uitgevonden! Zo gezegd, zo gedaan: ik ging naar een winkel, kocht een cactus, zette hem in mijn potje en begon met het bewonderen van mijn nieuwe project. Maar, helaas, vier weken later was zelfs de cactus dood. Moraal van het verhaal: ‘weinig water’ betekent echt ‘weinig water’ en niet ‘geen water’. Echt.
In mijn verdere leven heb ik heb niet aangedurfd nog een plant te kopen. Ik kocht wel een nepplant, maar zelfs die komt nu voorzichtig aan zijn einde met alle scheurtjes en vlekken (sorry) op zijn bladeren.
En ik wil later meer dan twee kinderen. Oh oh.

Maar blijkbaar heb ik deze tragische geschiedenis zo weten te verdringen dat ik zonder schuldgevoel ‘veel planten’ op het bovengenoemde lijstje heb gezet.
Ik hoop oprecht voor deze groene vrienden dat een lang en gelukkig leven bij mij zullen hebben.

10 thoughts on “Over planten en mijn plantkundige vaardigheden

  1. ~Robin♥

    Haay,

    Jouw superleuke blog is door mij genomineerd voor de Liebster Blog Award ^^.
    Het is een award gegeven door bloggers aan andere bloggers om elkaar in het zonnetje te zetten.
    Ik ben Robin en heb zelf ook een blog, namelijk Three Little Robin Birds (:
    Kijk op http://three-little-robin-birds.blogspot.com voor meer informatie. Hier staat beschreven
    wat deze award precies inhoudt en krijg je een vragenlijstje.
    Ik zeg dit allemaal even in mijn comment omdat ik geen emailadres op je blog kan vinden :P.
    Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, stuur me dan gerust een mailtje ;3
    (robin.zorge@kpnmail.nl)
    Fijn weekend nog!

    Liefs Robin

  2. morningbutterflies

    Ooit heb ik eens een plant heel goed verzorgt. De klasplant namelijk en hij had een naam: Elmo. Ik had zelfs een prentje van Elmo erop geplakt. Maar dat is ook de enigste plant die ooit een leven heeft gekregen van me. Maar het is ook zo vermoeiend om er elke dag aan te denken.

  3. BeHappy

    Ik vergeet mijn plantje ook altijd water te geven. Vaak krijgt hij zo’n maand geen water, maar hij leeft nog!

    Lang leve de vetplant!

  4. Linda

    Wat dacht je van trouwen met een tuinier of iets dergelijks? Dan zijn zowel de planten als het water geregeld. Over planten gesproken, je raadt nooit waar ik morgen met school heen ga. Jawel, naar volledige geautomatiseerde plantenkassen! Om even in de sfeer te blijven, pffff.

Geef een reactie

