Sparen

Laatst zag ik op tumblr weer eens iets leuks. Een glazen potje met een schattig etiketje waar je dan al je gespaarde geld indoen. (Ontzettend origineel concept natuurlijk en dat kon ik zeker niet zelf bedenken.) En toen bedacht ik mij iets. Iets vreemds: Als ik zo’n leuk potje heb ga ik vast wel sparen.

Nou lieve mensen, niets is minder waar. Het potje staat er. Mooi ook enzo, met dat leuke etiketje. Staat ook leuk bij de dingen die erbij staan (lees: verzameling van duizenden nog te beschrijven notitieboekjes) enzo. Ja. Best mooi. Op ÊÊn dingetje na: er zit na twee maanden nog steeds geen geld in.

Ik heb een soort onbewust spaarsysteem ontwikkeld: als mijn lichaam weet/voelt dat ik over een paar maanden in de buurt van een Urban Outfitters zal zijn, zorgt het ervoor dat mijn hand niet naar mijn portemonnee grijpt. Echt waar, ik heb bewijzen.
Als ik geen duidelijk doel voor ogen heb, gebeurt dit niet. En dan heb ik het over een echt duidelijk doel. Niet iets als ‘vakantie’ of ‘laptop die er toch nooit komt’.

Aan de ene kant is het wel handig, want mijn kast blijft wel gevuld zo. Aan de andere kant is sparen voor een (inderdaad nog niet geplande) vakantie wel handig en komt een laptop er inderdaad niet als ik nooit spaar.

Maar het glazen potje zag er zo leuk, met die muntjes erin. Morgen ga ik sparen voor de vakantie. Echt.

Kunnen jullie wel echt sparen?

6 thoughts on “Sparen

  1. jolienvs

    Ik geef heel veel geld uit, maar spaar ook elke maand veel. Ik werk nu en woon nog thuis, dus dan lukt dat wel :)

  2. lauradenkt

    Ik kan redelijk sparen ja. Ik geef ook cursussen sparen voor 50 euro per les, daar kan je wel aan mee doen? (heb ik weer wat geld om te sparen)

  3. Marlous

    Hahaha zo herkenbaar! Toen ik op mijn 15e hoorde dat we naar new york gingen heb ik 4 maanden niks uitgegeven (hoe???). Maar voor alle andere zaken blijft het zooo lastig.

Geef een reactie

