Lekker schoentje hoor

Weet je wat ik nou (buiten Lingo) echt fascinerend vind? Modeprogramma’s. Shopping queens, Hollands Next Top Model, Project Catwalk. Als ik ooit het woord guilty pleasure zou gebruiken zou het hiervoor zijn.

Met name het taalgebruik vind ik zeer fascinerend.
Waar men voorheen bij het aanzien van dit schoeisel nog zei:
‘Goh, wat een palen!’
Zegt men nu:
‘Goh, mooi hakje.’ Of, wil je het écht goed doen: ‘Goh, lekker hakje zeg.’

Want na een uur observatie ben ik erachter: verkleinwoorden zijn dé bijvoeglijk naamwoorden van het moment en lekker is het nieuwe mooi. Als modestylist hoef je niet alleen ervoor te zorgen dat je cliënt er goed eruitziet. NEE, hé, ga je mond spoelen. Je moet ook nog over het juiste vocabulaire beschikken.

Waar een aantal van jullie mooi gebruiken voor iets wat écht mooi is en lekker voor iets wat écht lekker is (als in ‘jeetje, die gefrituurde courgettes zijn écht lekker, hoe kom je daar op?’), gebruiken de modestylisten het andersom. Je hebt een lekker jurkje/truitje/schoentje/____+je en een gerechtje ziet er ontzéttend mooi uit. (Als er tenminste voor minder dan 200 gr voedsel op je bord wordt gelegd. Want een taille met een omtrek van meer dan 40 cm is een absolute no go voor een stylist. Ultiem voorbeeld: Bastiaan van Schaik.)

En nog even een shout-outje naar Fred van Leer (die van de ABN Amro reclame waar je die op Spotify constant door je muziek heen schreeuwt): zo fout dat het leuk is.

P.S. Fred was van de week op de radio en hij gaf een goede tip mee: ”Meid, nee. Witte sokjes worden echt nooit in. Misschien om te sporten, maar witte sokjes.. Nee. No go-tje, absoluut.” Dus dan weet je dat.

12 thoughts on “Lekker schoentje hoor

  1. Niki

    Ik haat mensen zoals hij die “verstand van mode hebben” (Wie heeft dat eigenlijk ooit bepaald? Wie zegt dat jij er verstand van hebt? Wat is verstand van mode hebben eigenlijk? Oeps, ik dwaal af..) en daardoor menen andere mensen mogen neer te halen. Maar ja, die reclame vind ik dan wel weer grappig, haha.

  2. ielss

    Modeprogramma’s, heerlijk! Ik kan daar dus úren naar kijken en ongezouten commentaar geven en vooral commentaar leveren op dat ‘lekkere hakje’ en ‘lekker jasje’.

  3. Myrthe

    Nee scheize!!! Ik draag alleen maar witte sokken….. kak. Kak!

    (nee maar echt, die reclame met Fredje.. wat de fok. Rot op met je paillettenjasje) (wie wil er in godsnaam shoppen met FRED VAN LEER??) (leuke achternaam voor een stylist) (flauw)

  4. Mirthe

    Ik las dat laatste in mijm hoofd met zijn stem, hahaha. Sowieso, superleuk geschreven, +26743 voor het noemen van de taille van Bastiaan van Schaik.

  5. Harmke

    Ik moet stiekem toegeven dat ik Fred van Leer echt geweldig vind met zijn taalgebruik. Maar hij is ook de enige. Bij de rest erger ik mij er groen en geel aan.

Geef een reactie

