Verwende Duitsers

Ooit wel eens in de kerk achter het Pantheon in Rome geweest? Nee? Ja? In je dromen? Goed, doet er niet toe, ik zal precies vertellen wat daar gebeurt.

Overigens, allereerst: Je komt het plein op. Denkt ‘huh, ja leuk, zo’n plein met cafeetjes. Dus. Maar ik kwam hier voor het Pantheon’. En dan staat ‘ie daar ineens, met z’n acht zuiltjes. Vervolgens zeg je ‘oooooh’, loop je door, zeg je ‘aaaah’. Dan loop je erin. Oh. Is dit het. Koepel. Lege muur. Donker. Ik heb wel eens mooiere kerken gezien. Kortom: het Pantheon kan je beter van buiten bewonderen.

Maar goed, over die Duitsers hè. Voor die kerk zijn er dus mensen ingehuurd. Mensen om stemmen in te spreken. In het Italiaans, Spaans, Engels, Frans en Duits. Nou, let op:

Italiaans: Silenzio, per favore
Spaans: Silencio, por favor
Engels: Silence, please
Frans: Taire, s’il vous plaît
Duits: Möchten Sie bitte Ruhe zu bewahren? Danke sehr.

Vertel mij, waarom, oh waarom die Duitsers een hele zin inclusief persoonsvorm en onderwerp krijgen en alle andere nederige Europeanen gewoon een STILTE HIER ALSJEBLIEFT, BEGREPEN? Waarom niet gewoon een simpele Ruhe, bitte? Voelen Duitsers zich te goed voor een simpele gebiedende wijs? Vertel het mij.

12 thoughts on “Verwende Duitsers

  1. T

    STILLE, BITTE ook. Maar dan moeten veel mensen aan de meneer met de snor denken en nu doen ze soort van heel beleefd

  2. Linda

    Bij het lezen van de titel voelde ik me lichtelijk verdrietig worden (half Duits). Gelukkig bleek het artikel mee te vallen haha. En ik heb geen flauw idee waarom ze dat niet normaal in 2 woorden kunnen zeggen? :)

  3. Marc

    Waarom? Nou, omdat Ruhe, Bitte in het Duits als gebiedende wijs gezien wordt. Zeg je alleen als je iemand persoonlijk goed kent. Onbeleefd dus. De manier waarop jij het zegt spreek je beleefd Duits, wat me voor de hand ligt binnen het Pantheon :)

Geef een reactie

