Wat ik verder nog raar vind aan het Nederlands of aan de mensen die het spreken en schrijven

Stel hé, je loopt door een straatje. Dit straatje is geen mooie effen asfaltweg, maar een straatje met pittoreske steentjes die dikwijls zorgen voor blauwe plekken en schaafwonden. Dat laatste realiseer je je echter niet zo, dus loop je gewoon door zoals je ook over die prachtige asfaltweg had gelopen. Op dat moment maak je een semi-snoekduik, blijf je nét niet overeind, klauter je weer op en kijk je vluchtig om om te kijken of niemand je gezien heeft. Helaas, niet het geval. Persoon in kwestie: ‘Hee, kijk je uit?’ Het gewone antwoord: ‘Haha, ja hoor! Ha-ha’. Waarom zeggen we hier niet gewoon: ‘NEE IK KEEK NIET UIT ANDERS WAS IK TOCH NIET GEVALLEN IN DIT  %@#%@#%@STRAATJE!!! AUW!!!’ Wellicht omdat het iets vriendelijker klinkt, maar ja. Wie in deze wereld is vriendelijk genoeg?

‘your so mean but i can’t stop thinking about you bby (‘L)’ ‘ what did you do to me?’ Dit roept van die reacties op als ‘omg dushi wat is er gebeurt?’ ‘ik ben dr 24/7 voor je chick je weet eh’. Waarop volgt ‘srry ik wil er niet over prate’.. ZET HET DAN NIET OP FACEBOOK!!!! (spelfouten zijn expres overigens)

Volgende. Je hebt een meningsverschil met iemand. Nee, geen ruzie, zo noemen we dat niet tegenwoordig. Op gegeven moment wordt het meningsverschil een discusie. Het volume van het gesprek wordt luider, maar je hebt nog geen ruzie. Even later wordt het een heftige discussie. Maar dan komt het, de zin die je nooit tegen iemand moet zeggen (tenzij je wilt dat het gebeurt): ‘Ben je boos ofzo?’ ‘NEE EERST NIET MAAR NU WEL HOE DURF JE TE DENKEN DAT IK BOOS BEN!!!!’. Zoiets, zeg maar.

En nou niet denken dat ik ALTIJD HEEL VEEL HOOFDLETTERS EN UITROEPTEKENS GEBRUIK EN DAT IK ALTIJD ZO AGGRESIEF BEN!!! Nee, maar oke. Soms hé. Ja.

11 thoughts on “Wat ik verder nog raar vind aan het Nederlands of aan de mensen die het spreken en schrijven

  1. Linda

    Heldhaftig stukje tekst. Je verdient er bijna een prijs voor! Maar hé dushi, als ik je een prijs kon geven, deed ik dat natuurlijk, jwz, lobiiiiiii.

  2. mijntypemachine

    Ja, inderdaad: WAT EEN AANDACHTTREKKERIJ!!!
    Ook even mijn irritatie uiten in hoofdletters en uitroeptekens ;)

  3. Bodine

    Ik heb er zo’n hekel aan als mensen dat doen op Twitter en Facebook. Expres vaag zijn omdat ze kicken op de aandacht.

  4. Lisa

    Haha, heel treffend beschreven! Alleen: dit heeft toch niets met Nederlands te maken? :P Lijkt me vrij universeel (of in ieder geval, west-europees of Amerikaans)

  5. datschrijvendemeisje

    Dat soort dingen op Twitter irriteren me ook mateloos, vooral omdat er dan altijd reacties komen als ‘oh DM me ff schatje, je kunt alles bij me kwijt!’ en dan wil ik ook weten wat er aan de hand is :’)

Geef een reactie

