Het langzaamrijden/naastrijden/doorrijden-dilemma

Het klinkt allemaal erg gemakkelijk: je pakt je fiets, stopt de sleutel erin, gaat fietsen, eindigt bij school, stopt met fietsen, zet je fiets neer, haalt de sleutel eruit. Maar dat is het niet.  Er zijn namelijk drie soorten mensen die mogelijk voor je kunnen fietsen:

  • De vijand/onbekende. Hier ga je gewoon niet naast fietsen. Hier blijf je achter fietsen óf je rijdt heel snel door (als de persoon in kwestie langzaam fietst).
  • De vriendin/vriend. Hier ga je naast fietsen. Desnoods maak je een subtiele opmerking van ‘goh, hè, heb jij meer tegenwind dan ik ofzo?’ (als de persoon in kwestie langzaam fietst).

Maar dan, de laatste en o-zo-problematische categorie:

  • De persoon die wel aardig is en die je wel een aantal keer hebt gesproken, maar waar je niet tien minuten tegenaan kan/wil praten. Want wat doe je dan? Er naast gaan fietsen kan niet, want je hebt niks te vertellen. Na de ‘goh, koud hè? Ik wil echt de zon weer terug’ en ‘ik heb echt een verschrikkelijke toets zo, ik wil niet!’ en ‘zooo gast ik heb me daar dit weekend een paar chickies gescoord juh wil niet weten aaaaaiiiight’ heb je het wel weer gehad. Heel hard doorfietsen is ook weer zo lullig, want misschien denkt de betreffende persoon dan wel dat je niet met hem wil praten (wat soms ook het geval is). Dus ben je genoodzaakt dat hele kwartier tergend langzaam achter de persoon te fietsen. En te hopen dat de persoon zich niet ineens omdraait met een ‘heeee! Waarom kwam je niet naast me fietsen?’ Eh.

Ben ik de enige met deze fietsdilemma’s?

10 thoughts on “Het langzaamrijden/naastrijden/doorrijden-dilemma

  1. EsZ

    Ik heb dit vaak met de bus, als er iemand in stapt naast wie ik eigenlijk niet wil zitten, maar wel net heb staan praten en diegene stapt eerder in dan ik.. Dan weet ik nooit wat ik moet doen.
    Wat ik met fietsen hinderlijk vind (en lopen ook trouwens) als iemand exact jouw tempo heeft.. Dan kom je er ook niet voorbij, heel irritant!

  2. maarah

    Haha zó herkenbaar!! Ik bleef ook altijd maar een beetje er achter fietsen, vervelend was alleen dat ik 14km moest fietsen naar school (= driekwartier ongeveer) En dan duurt het écht lang en word het erg genant haha!

  3. bodinedekkers

    Haha ik ken het wel! Maar toen ik nog naar school fietste was ik wel zo iemand die gewoon voorbij fietste. Ik maakte me er niet druk om of iemand dan dacht dat ik niet wilde praten :)

  4. Kinga

    Ah, herkenbaar. Alleen zijn bij mij die tien minuten een half uur. Meestal ga ik, in het laatste geval, op m’n telefoon zitten kloten (sorry, ik weet even niet hoe ik het anders moet zeggen) en fiets ik die persoon dan keihard voorbij, onder het mom dat ik die persoon helemaal niet gezien had…

  5. Stéphanie

    Dat heb ik in Utrecht niet meer zo eigenlijk. Hier fietst iedereen voor zichzelf volgens mij, haha. Maar ik herken het wel hoor! Ik fietste in het laatste geval soms gewoon heel hard door en als diegene dan riep dan deed ik heel verbaast dat ik hem/haar niet had gezien of dat ik haast heb ofzoiets :p.

  6. liannewrites

    Ik dacht er vanaf te zijn, toen ik mijn eindexamen had gedaan. Dan heb je de bus en die is eigenlijk zo mogelijk nog erger!

  7. Janey

    Je bent zeker niet de enige. Het enige kleeeine verschilletje is dat ik een uur moet fietsen en dus een uur lang opgescheept zit met die persoon haha!

  8. lauradenkt

    Oh nee joh, dit is niks vergeleken met busritten van twintig (!) minuten, dat je dan met hele vage bekenden zit te praten en dat je niks meer weet na de vraag ‘En wat studeer je?’.

  9. Myrthe

    Nee man, dat heb ik precies! Ik ben zo’n sukkel die dan naast diegene gaat fietsen, en dat is nog pijnlijker dan dat niet doen, want dan fiets je daar tien minuten met echt geen ene drol om over te praten. Geen aanrader.

Geef een reactie

