Fotografische ideeën

Fotografiekenner ben ik nog lang niet, ik vind het ontzettend leuk om te doen en sinds november – wanneer ik mijn spiegelreflex heb mogen ontvangen – zijn mijn camera en ik onafscheidelijk. Af en toe weet ik niet zo goed wat ik moet fotograferen – of ben ik te lui om een rondje te fietsen of verder dan m’n eigen achtertuin te gaan  – en daarom houd ik in mijn notitieboekje een lijstje bij met ideeën die ik ooit een keer wil uitvoeren.. Het lijstje is nog niet zo lang, maar daar zal binnenkort wel verandering in komen. Goed, het prachtige lijstje:

  • Een week/maand lang elke dag een foto maken van wat ik aan het doen ben om precies – noem eens wat leuks – 15.47.
  • Meedoen aan een photography challenge, deze vind ik bijvoorbeeld heel leuk. Elke dag posten vind ik alleen iets te veel van het goede, maar elke week zeven foto’s posten vind ik bijvoorbeeld wel leuk!
  • Deze is meer op de lange termijn: elk seizoen een foto van hetzelfde landschap maken. Dit was even het beste voorbeeld wat ik hiervan kon vinden.
  • Verder vind ik de bokeh-figuren een apart idee. Misschien hebben jullie dat wel eens gezien, maar ik heb een lang lampjessnoer door mijn kamer hangen, waarmee ik dit idee wel goed zou kunnen uitvoeren! Ik heb alleen gelezen dat het niet met eens standaardlens kan, wat wel jammer zou zijn. Maar dat moet ik nog even uitvogelen.
12 thoughts on “Fotografische ideeën

  1. Stéphanie

    Vooral de ideeën die met een bepaalde tijd te maken hebben lijken me heel erg leuk. Als je dat landschap bijvoorbeeld lang volhoudt kan dat echt heel vet worden! Maar daar gaat een hoop tijd overheen natuurlijk.

  2. Linda

    Leuke ideeën. Die photo challenge is inderdaad wel gaaf, ik doe zelf ook aan eentje mee. Die foto’s van steeds dezelfde plek zijn echt mooi <3

  3. Carmen

    Toffff! Die photography challenge is natuurlijk wel handig als je geen inspiratie hebt, maar ik ga meestal foto’s maken als ik er gewoon zin in heb, dus dat is denk ik niet echt iets voor mij… En dat 4-seizoenen-ding is zo leuk! Ik ben al druk op zoek naar een goede ‘plaats’, maar nog geen gevonden huhuhu.
    Over die bokeh: met de standaardlens kan het ook! Zo mooi als in die DIY wordt het alleen niet… Je moet voorop je camera het knopje AF verschuiven naar MF (macrofocus). Dan kan je ‘m het beste in de Av-stand zetten, zodat je zelf de sluitertijd kan bepalen. Het enige wat je dan hoeft te doen is je camera op iets waar licht op valt/wat licht uitstraalt (kaarsjes, lichtjes, bladeren met zon, etc.) te richten, aan het voorste ringetje van je lens te draaien zodat het beeld scherper/waziger wordt en you got it :)

  4. whilehavingrum

    Hmm, als ik een camera had zou ik me ook wagen aan zo’n leuke challenge. Of er op z’n minst een voor mezelf bedenken.

  5. Elise

    Ik ben zelf al bezig met het 4-seizoenen ding. Ben in de winter begonnen, dus ik heb er pas 1, maar wil binnenkort de lente fotosessie doen :) het helpt als je het van een ‘landschap’ doet waar je vaak komt. Dat kan dus ook gewoon je achtertuin zijn. Ik fotografeer een heideveldje waar ik in het weekend graag met de hond heenwandel.

  6. Marlous @ The Last Days of Spring

    Die vier seizoenen vind ik leuk! Ik fiets altijd langs een grote imposante boom in een open veld en ik heb me ook al zo vaak bedacht hoe tof het zou zijn als ik elke maand (vind ik leuker dan elk seizoen) op dezelfde dag en tijd een foto van die boom zou maken. Ik was alleen te lui..

  7. Kimetc

    Photography challenges vind ik altijd leuk, inderdaad één keer per week zeven foto’s ofzo. Dat eerste idee klinkt ook heel leuk!

  8. Kinga

    Al die dingen staan ook nog op mijn lijstje! Ik ben alleen niet zo goed in dingen volhouden, dat zal je ook met mijn photography challenge van één foto per week, dat lukte soms al niet eens…

  9. Bodine

    Die photo a day challenges van #fatmumslim op instagram zijn leuk! Ik denk dat er ook wel ergens op internet een screenshot van haar challenges staan. De layout van de gene die je als voorbeeld geeft is niet hetzelfde als de hare maar kan heel goed zijn dat de onderwerpen zijn overgenomen :)

Geef een reactie

