Snelcursus Zweeds

Zoals jullie misschien weten houd ik van taal. Van alle talen eigenlijk wel (behalve Deens, dat klinkt lelijk. Hoewel dat dan wel weer zo lelijk is dat het weer aandoenlijk wordt.. maar goed, in principe houd ik daar dus niet zo van).
Vandaag ga ik jullie dus even een snelcursus Zweeds geven. (Voor de duidelijkheid: ik spreek zelf gemiddeld twintig woorden Zweeds.) En dan niet op de manier waarop je verwacht een taal te leren: beginnen met ‘Hoi, ik ben Annemijn.’ en ‘Ik ben zeventien jaar oud’. Nee, we doen dit op de manier van mijn Duitse boek! Dit is de volgende manier: men leert een aantal zinnen waar je vrij weinig aan hebt in het leven. Als voorbeeld:

”Ihre Kleidung ist eine Revolution gegen das angepast sein.” Want ja, stel dat je plotseling een Duitser tegenkomt die er zo apart uitziet en waarbij je denkt ‘Wow, wat een revolutie tegen het standaard uggsskinnyjeanszwartshirtje-beeld!’ Dan moet je dat natuurlijk wel kunnen zeggen in de desbetreffende taal.

”Ich habe vor, im Zirkus zu arbeiten.” Ik praat regelmatig met Duitsers over mijn toekomst, en laat het nou net zo zijn dat ik in in het circus wil werken! Ontzettend handig dat ik dit  dus duidelijk kan maken.

”Sie wurde von einem Schüler erstochen.” Voor het geval iemand de ambitie heeft rechercheur te worden in Duitsland. Je weet het nooit, hè.

”Das ist eine typisch antiautoritäre Erziehung!” Stel je het volgende voor: je bent in Dortmund (of een andere leuke Duitse stad) en je ziet een familie lopen waarvan de ouders zich ontzettend anti-autoritair gedragen tegenover de kinderen in het gezin. Dan kun je dus de volgende zin gebruiken.

”Die Medien wirken gewaltverherrlichend.” Voor als je nog eens met een Duitser in discussie komt over de invloed van de media op geweld van jongeren. Kan zomaar.

En wat nu als je een Zweed tegen komt die met zijn kleding een revolutie opwekt tegen het  uggsskinnyjeanszwartshirtje-beeld? Dan zeg je het volgende:

Deras kläder är en revolution mot sin justerade.

Stel dat je nu regelmatig met je Zweedse kornuiten over je toekomst als circusartiest praat, toets 2!

Jag planerar att jobba på cirkus.

Als je inmiddels al zo ver bent dat je een Zweedse rechercheur wordt (die zijn er veel, kijk maar naar het aantal Zweedse detectiveseries! Kijk eens op zondagavond naar het Belgische één, je komt gegarandeerd minstens één Zweedse rechercheur tegen):

Hon knivhöggs av en elev.” Dit vind ik er persoonlijk erg Japans/IJslands uitzien.

En stel dat je die heftige discussie voert met een Zweed:

Medielagen glorifierande våld.

Met dank aan Na Klar! Lesmethode voor 5 vwo en Google Translate.

P.S. Hoi, ik heet… = Hej, jag heter.
Ik ben 17 jaar oud = Jag är 17 år
Ik woon in.. = Jag bor i…
(Heel erg) Bedankt = Tack så mycket!
Hebben jullie toch nog wat aan deze cursus gehad! ;)

14 thoughts on “Snelcursus Zweeds

  1. Stéphanie

    Haha, waarom ze die zinnetjes gebruiken is me inderdaad altijd een raadsel geweest. Je hebt er dan wel weer een mooi verhaal van kunnen maken :).

  2. Indira

    Hahaha! Echt idioot wat voor zinnen je bij Duits moest leren. Ik vind Zweeds en Noors en Duits eigenlijk allemaal lelijke talen. Ik heb Deens nog nooit gehoord, maar als het op Duits lijkt… Geef mij maar Engels, spaans en portugees!

  3. Myrthe

    Deens klinkt echt.. Pools. Althans, dat vond ik toen ik in Kopenhagen (!! HARTJE VOOR DIE STAD) was. En ik heb erg genoten van je uitmuntende spoedcursus Zweeds.

  4. Bodine

    Ik heb een spoedcursus Deens nodig omdat ik daar heen ga deze zomer. Vind de taal op zich wel meevallen, ik vind Duits echt een lelijke taal :P

  5. Annemijn

    Nou, speciaal voor jou: zeventien is sjutton. Maar dat spreek je uit met zo’n Zweedse g-achtige die nogal moeilijk uit te spreken is voor Non-Zweden..

  6. roel

    Ik vind Zweeds altijd zo leuk klinken, ik weet niet het klinkt schattig! Haha. De zinnetjes zijn erg geniaal, hahah

  7. Kinga

    Hahaha, leuk! Die lesmethode heb ik in de onderbouw ook altijd gehad, maar in mijn herinnering stonden er toen wel nog nuttige zinnen in..

  8. Linda

    Hahaha, dat soort dingen zijn zo nutteloos om te zeggen! Ik moest wel erg lachen om je commentaar er steeds bij :)

Geef een reactie

