Over niet al te blije cassières en een geforceerde glimlach

Iedereen kent het fenomeen van de ontzettend chagrijnige cassière wel. Zo’n persoon (meestal een vrouw van rond de 40, 50) die je al aankijkt met een blik van ‘nee, niet nóg een klant’ en die – als het niet volgens de voorschriften verboden was – ongeïnteresseerd op een kauwgompje zou kauwen. Met moeite zegt ze hallo en gedag, maar ‘een prettige dag verder’  komt er nog net niet uit. Waarschijnlijk omdat ze zich in haar hoge niveau van desinteresse en verveeldheid niet meer kan voorstellen dat er nog iemand is die überhaupt nog een prettige dag zou kunnen hebben. Valt ook wel weer wat voor te zeggen. Stel dat je met zo’n geval te maken hebt, er zijn drie opties:

1. Lekker geen hallo terug zeggen, met een gezicht als een zuurpruim (gekke uitdrukking vind ik dat trouwens, kan me niet zo goed voorstellen hoe een boze pruim kijkt (?)) je pinpas afgeven en geen gedag zeggen.

2. Een gesprek beginnen over hoe verschrikkelijk kut het kassaleven is. En ja, goh, hè, ja, wat heb je het zwaar. Trouwens, wat heb je ook aan het leven? We gaan uiteindelijk toch allemaal dood. Hè. Ja.

3. Met een een glimlach groter en gemeender dan die van Jimmy Carter (deze vriendelijke lachende meneer hier) hallo zeggen en en met diezelfde glimlach de chagrijnige cassière recht in de ogen kijken. Vervolgens wil je ontzéttend graag een bon en op de vraag of je een tasje erbij wil reageer je alsof ze je vraagt of je ook 10 miljoen euro erbij wil. Terwijl je de glimlach op je gezicht houdt zeg je gedag en het liefst zwaai je er ook nog even bij (een kushandje is dan wel weer nét iets te veel van het goede, tenzij je door wil gaan voor de foute man van 50 met bouwvakkersdecolleté).

Persoonlijk kies ik altijd optie 3. Ik moet nog even oefenen op m’n Carter-glimlach, maar met een beetje moeite kom ik al aardig ver. Tien minuten in het/de (?) Kruidvat, altijd weer een avontuur.

11 thoughts on “Over niet al te blije cassières en een geforceerde glimlach

  1. mijntypemachine

    Haha, ik irriteer me juist aan die overdreven vrolijke cassières die alles langer maken wat ze zeggen. “Veel plezier ermeeeeeeeeee” met een geforceerde glimlach er bij. Bleh.
    Maar ik ben nou wel erg benieuwd, wat hoorde er achter: zeg je…?

  2. Lauradenkt

    Hahaha die lach :p

    Ik kom niet zo vaak in de supermarkt, maar ik zou ook voor optie drie gaan, overdreven vrolijk en hartelijk doen :P

  3. thejanuarygirl

    Ik vind de norse klant juist verschrikkelijk, maar ook al zegt ie geen gedag, altijd blijven lachen en vriendelijk blijven =D

  4. Carmen

    Okee als Myrthe iets zegt, kan ik het ook wel doen: onderaan optie 3 staat (bij mij?) alleen ‘Terwijl je de glimlach op je gezicht houdt zeg je …’ en verder niets huhuhu :(

  5. Carmen

    Ik was vandaag ook in de/het (goeie!) Kruidvat en ik had precíés hetzelfde!!!!!!!!

    Tja, dat moest er even uit. Normaal doe ik casually nummer 1, maar de volgende keer ga ik 2 eens uitproberen muahaha.

  6. Myrthe

    Hahahaha “er zijn twee opties: 1, 2, 3” – goed zo Annemijn!

    Maar ik ben het met je eens, en ik kies meestal (als ik zelf ook niet strontchagrijnig ben) voor 3. Daardoor krijg je meestal ook nog de meest chagrijnige blikken teruggeworpen. “Werkse nog! Fijne dag!” is een all time topper.

Geef een reactie

