De poes op reis

Hierboven een stukje uit het prachtige gedicht De poes op reis, geschreven door Annemijn (07-12-1994 – …?) en gepubliceerd op 18 juli 2000.
Ik ga ervan uit dat jullie allemaal de volgende regel kennen:  hoe onduidelijker je schrijft, hoe mooier het gedicht is. Vandaar hieronder een vertaling (inclusief spellingsfouten):

De poes op reis

Er was eens een poes
Die heete loes
Loes vond het fijn om een poes te zijn
Op een dag ging ze op reis
Ze at onderweg heel veel ijs
Toen kreeg ze pijn in haar buik
Op haar buik leggten ze een kruik
Ze was heel dik
Ze gaf een kik
Want ze was véél te dik

Een ontzettend gevoelig gedicht, zoals jullie kunnen lezen. Loes is een puberende kat met een anorexiaprobleem, denk ik. Als vijf-jarig meisje dacht ik uiteraard al veel na over de invloed van de media op de maatschappij en over het gevolg van veel ijs eten. Wauw. De titel verraadt niets: je verwacht een interessant verhaal over een poes die een lange reis gaat maken, maar nee: de reis gaat niet door in verband met het ongelooflijke eetgedrag van Loes de poes.

P.S. Ik hoop dat mijn schrijfwerk er iets op vooruitgegaan is de afgelopen twaalf jaar.

16 thoughts on “De poes op reis

  1. jennn

    Schattig! Zo kwam ik nog niet zo lang geleden ‘verhalen’ tegen die ik als klein meisje schreef. Ook ik hoop dat mijn schrijfwerk erop vooruit is gegaan :D

  2. saskia

    Hahaha geweldig! Ik zou ermee naar een uitgever gaan :)

    En wat betreft dat wreck this journal..
    Die is nog steeds half leeg, na meer dan een jaar…
    Shame on me hahaha

Geef een reactie

