Namen

‘N, éééééten! Ja, Vip Diesel, jij ook! Nou, Madrid, ben je nou helemaal gek geworden?’

Goed. Op zich snap ik dat je als ouder je kind niet door het leven wil laten gaan als de zóveelste Sanne, Emma of Julia. Maar je kind vernoemen naar een hoofdstad in Europa? ‘Hoi, ik ben Stockholm de Groot.’ Misschien noemen ze het kind in kwestie wel naar de plaats waar het is verwekt. Als mijn ouders dat gedaan hadden, had ik nu Capelle aan de IJssel geheten. Ik ben mijn ouders op dit moment echt ontzettend dankbaar.

De ouders van Vip Diesel hebben daarentegen ook wel een erg mooie theorie (ook voor de andere twee kinderen Silver Quinten en Uniek Beer (Niek was zo saai, en we wilden hem zich wel speciaal laten voelden)): Het zijn drie namen die iets van waarde uitstralen. Zilver is een waardevol metaal, Uniek is erg bijzonder en Vip is belangrijk’. Ja, want Vip staat nog echt voor Very Important Person ook. Gelukkig zonder de puntjes.

Dan het volgende: je kind één letter als naam geven. Voordeel: je hoeft niet meer er aan te wennen (bij mij duurde dat niet zo lang, maar goed, misschien duurt het bij sommigen eeuwen) als er op je paspoort/bankpas/____ alleen je voorletter en je achternaam staat. Nadeel: als iemand vraagt: ‘Hee, ik zie dat je N. Smit heet. Wat is je volledige voornaam?’ Kun je alleen zielig zwijgen of verlegen zeggen dat je verder geen naam hebt. Ik vraag me af hoe de discussie tussen de ouders is gegaan. Zo stel ik me het voor: Vlak na de geboorte van hun prachtige dochter zijn de kersverse pappa en mamma er nog steeds niet uit hoe ze hun kind willen noemen. ‘Ik wil Nina, verdorie!’ schreeuwt de moeder. ‘Nee, Natasja!’ reageert vader. Twee dagen later loopt deze ruzie zo erg uit de hand dat er bijna een scheiding moet worden gepland. Er is maar één overeenkomst tussen de verschillende namen: ze beginnen allemaal met een N. Vlak voor de deadline (je kunt je kind niet tien jaar naamloos rond laten lopen, gelukkig) realiseren de ouders zich dat. ‘Verrek, alles begint met een N!’ ‘Nu je het zegt, ja! Kunnen we ons kind niet gewoon N noemen? Dan mag jij haar soms Nina noemen en ik haar soms Natasja.’ Zo gezegd zo gedaan.

Oh, dit alles naar aanleiding van een artikel in de NRC Next van vandaag waarin ik naast de bovenstaande pareltjes ook nog de namen Liedje, Date, Lovielly, Paarth en Ridder voorbij zag komen.

19 thoughts on “Namen

  1. Lisanne

    Mooi geschreven!

    Ik las ooit een artikel van een meisje die ook zoiets had geschreven, en die hoorde op het strand; ‘Dolce & Gabbana, hier komen!’ Nou,waarom zou je je kinderen naar een merk vernoemen? XD

  2. Mylene

    Dat het bestaaaaat! Mijn hemel, wat erg. De namen die Hollywood-sterren aan hun kinderen geven, vind ik ook belachelijk. Dan neem je het leven toch niet meer serieus?

  3. Elana

    Ik kan er inderdaad ook echt niet bij hoe ouders hun kind verschrikkelijke namen kunnen geven. Echt jammer dat soort mensen ;)
    Je hebt wel een hele leuke blog, haha.
    Liefs!

  4. Lisa

    Ooh, wat erg! Ik snap niet hoe je dat zo’n kind aan durft te doen… ik baal vaak wel van mijn eigen naam omdat deze zo gewoontjes is, maar dan toch liever dan Vip of N zeg.

    (Overigens, woon je in Capelle? Daar heb ik tot vorig jaar ook gewoond! :P)

  5. Lauradenkt

    Haha ja, dat stuk had ik ook gelezen :P Ik snap het gewoon echt niet, ik snap wel dat je je kind een beetje een unieke naam wil geven, maar ik zou nooit zo’n rare naam geven. Wel eentje die je nog kan spellen zeg maar.

  6. Lisa

    Ik wil mijn kinderen later ook wel een beetje een aparte naam geven eigenlijk. Maar zo doorslaan in het aparte, nee. Dat gaat me toch echt te ver ;p

  7. Bodine

    Sommige mensen verzinnen zulke rare dingen! Er is in Amerika een meisje met 26 voornamen en dat zijn allemaal achternamen van boksers!

  8. Caithlin

    Ik kan dan alleen maar denken “och arm kind!” Als ik zo’n naam zou hebben zou ik gewoon mezelf een andere naam geven en iedereen dwingen me zo te noemen :P

  9. Linda

    Ik begrijp echt niet hoe ouders hun kind dit soort dingen aan kunnen doen. Ik bedoel, het is nu toch onvermijdelijk dat het kind gepest wordt?

  10. Janey

    Ik snap ook niet hoe mensen bij die namen komen haha, bij mij in de straat wonen mensen die hun kinderen Elvis (meisje), Rover en Wolf (jongens) genoemd hebben.

Geef een reactie

