Twee soorten mensen

Ik was laatst in de Douglas. Wat deed ik daar? Ik bedoel, ik houd helemaal niet van Douglassen. Veel te veel parfum (equals niezen voor mij) en vervelende verkopers die je aankijken alsof je een vieze hond bent die net zijn/haar behoefte wilde doen in de winkel (kan ook zijn dat dit alleen het geval is in de Douglas in de Lijnbaan te Rotterdam). Maar goed, vriendin in kwestie wilde graag cadeautjes uit de Douglas, dus ging ik daarnaartoe. Lief van mij!

Maar goed, nu komt het. Naast mij stond een vrouw (die volgens mij de hele inhoud van de parfumafdeling over zich heen had gegooid, maar dat terzijde) die werd geadviseerd door een verkoopster. ‘Kijk,’ zei de verkoopster, ‘je hebt nou eenmaal twee soorten mensen,’ – De vrouw met de grote hoeveelheid parfum knikte aandachtig – ‘Mensen die meer van bloemachtig houden, en mensen die meer van citrusachtig houden.’ De vrouw knikte: ooooh, zat de wereld zo in elkaar? Alles viel op zijn plaats, het was allemaal duidelijk.

Ik ben dol op mensen die hun zinnen beginnen met ‘er zijn twee soorten mensen’. Hierna komt er namelijk een categoristatie waar je nog nooit van hebt gehoord. Je hebt bijvoorbeeld Ikeamensen en Leenbakkermensen (ja, echt gehoord)  of, zoals Claudia de Breij eens heeft geschreven, natuursteenmensen en keramiekmensen. Gecompliceerdefractuurmensen, geslotenfractuurmensen. Je hebt twee soorten mensen, mensen met een probleem en mensen met een klacht. Jazeker, recht van een site waar ik onlangs wat heb besteld (ik mag niet zeggen wat, omdat ik niet zeker weet of mensen waarvoor ik cadeautjes koop mijn blog lezen). Toch leuk, zulke indelingen. Dus. Onthoud de meest algemene categorisatie: leuke mensen (jullie!) en stomme mensen (ik blijf neutraal).

12 thoughts on “Twee soorten mensen

  1. Lin

    Hahaha, ik houd ook echt van die soort categorisering. Het slaat echt geheel nergens op en het is altijd hilarisch ♥

  2. Lauradenkt

    Oh jeetje, ik dacht even dat ik bij helemaal geen categorie hoorde, maar nu je zegt dat ik tot de leuke mensen behoor, ben ik toch wel opgelucht!

    (en ze kijken in de Douglas op de Lijnbaan altijd wel erg zuur ja, waarschijnlijk zijn het citrusmensen)

  3. Anne

    Heel leuk stukje om te lezen! Ik hou van de douglas, sinds vorige week, ik ben juist gek op die parfumlucht. Die IKEA slash Leenbakkermensen-scheiding, daar kan ik mij helemaal in vinden, eigenlijk.

  4. Stéphanie

    Dat zijn altijd leuke opmerkingen inderdaad. Ik moest vooral lachen om de IKEAmensen en Leenbakkermensen. Volgens mij zijn Leenbakkermensen namelijk stiekem ook wel een beetje IKEAmensen.. ;)

  5. Myrthe

    Ik moet ook altijd niezen! En jeukneus! Ik dacht dat ik de enige was, hoezeee! En ik vind dat ik een Ikeamens ben, jawohl.

Geef een reactie

