Week 12 – A recipe

Allereerst: zet mij in een keuken en geef me wat keukengereedschap en ik zou niet weten wat ik ermee moet. Ik vind het al een hele stap dat ik spaghetti kan koken zonder het te laten aanbranden, een zesgangenmenu zit er bij mij niet in. Taarten en cupcakes vind ik daarentegen wél leuk om te bakken, dus vandaar zo’n soort recept. Om nou een recept te kiezen wat ik zelf niet kan bereiden leek me niet zo handig.
Nu heb ik zo van die dagen (wie kent ze niet?) waarin in ontzettend zin heb ik chocola, zoals vandaag. Dus maakte ik de grootste fout van m’n leven: ik vulde ‘chocola’ in op de Albert Heijn recepten-site. Niet doen als je probeert niet meer dan 67556 calorieën wil binnenkrijgen. Goed, le keuze:

Les ingredientes: 250 gram oreokoekjes (moet ik meer zeggen?), 100 gram boter, 4 tabletten (ik zeg gewoon repen) extra pure chocola, 9 pakjes roomkaas, 340 gram suiker en 4 eieren. Kortom: harstikke gezond, want in koekjes zit tarwe en dat is ergens goed voor en roomkaas en eieren zijn goed voor de botten. Toch?

De bereiding: Verwarm je over voor op 170 °C (vergeet ik altijd). Maal de koekjes fijn in je keukenmachine samen met de boter (als je geen keukenmachine hebt: pak je teiltje, gooi de koekjes erin, was je voeten en spring op en neer om de koekjes fijn te stampen. Of pak zo’n stampotstamper.) Verdeel het mengsel over de bodem van een springvorm, druk dit goed aan en zet het vijf minuten in de oven. Hal het er weer uit en laat het afkoelen. Smelt nu de chocola au bain-marie (van de 7 keer dat ik dit in mijn leven gedaan heb is dit 6 keer mislukt, kan ook aan mij liggen hoor). Meng je roomkaas en de suiker in de keukenmachine (of het teiltje) en voeg 1 voor 1 alle eieren toe. Schep 8 eetlepels van het mengsel in een kom en houd dit apart. De gesmolten chocola roer de door de rest van het mengsel en schenk je in een springvorm. Verdeel er met een lepel druppels van het apart gehouden roomkaasmengsel over. Maak er met een satéprikker mooie krullen van, zodat er een marmerpatroon (ik vind het meer een soort van Delfts blauw kunstwerk)  ontstaat. Zet je creatie een uurtje in de oven en dek af met aluminiumfolie als hij te donker wordt. Haal hem erweer uit en verwijder de springvorm  (slimme tip, is niet zo lekker). Voilà!

14 thoughts on “Week 12 – A recipe

  1. Marlous

    Haha die wilde ik toevallig laatst nog maken, had de ingrediënten in huis maar uiteindelijk geen tijd. Hij lijkt me zooo lekker!

    Nog gefeliciteerd met je 17e verjaardag! 17 is leuk, was mijn lievelingsleeftijd (niet meer zo 16 maar ook nog niet ‘volwassen’ met alle verplichtingen en verantwoordelijkheden).

  2. Mandy

    Oeh, dat paarse ziet er wel een beetje vreemd uit om te eten, maar ik denk gezien de dingen die erin gaan ik hem toch wel wil proberen :D

  3. Linda

    Oooh, dit ziet er heerlijk uit. Dit wil ik een keer proberen ♥ (als ik alles zou proberen wat ik er zo heerlijk uit vind zien als dit, zou ik elke dag een taart moeten eten en dik worden, maargoed ;) )

Geef een reactie

