Taal is vreemd

  • ‘Ik wil niet veel zeggen, maar..’ waarna (vaak) iets onaardigs volgt en de persoon die niet veel wilde zeggen uiteindelijk toch wel vrij veel zegt.
  • ‘Hoe is het met je?’ ‘Ja, druk hè.’ Dat vraag ik toch niet! ‘Hè, goh ja, het gaat toch druk met mij vandaag!’
  • Het feit dat iedereen ‘haha’ achter een zin zet om te zorgen dat het net iets minder onaardig overkomt.
  • Mensen die om een waarom vragen terwijl ze het échte antwoord op die echt niet willen weten (ook van toepassing op leraren).
  • ‘Grappig dat je dat zegt ja, maar daar ben ik het niet mee eens,’ in tegendeel: ik vind je opmerking helemaal niet grappig en ben het er in de verste verte absoluut niet mee eens. Apart..
  • Als men een zin begint met ‘als ik even heel eerlijk ben..’ Alsof je normaal niet eerlijk bent, maar voor deze gelegenheid pas je je gewoonte even aan.
  • Mensen (bijvoorbeeld op verjaardagen) die vragen hoe het gaat (nog erger: hoe het op school gaat). Waarop je niks anders kan antwoorden dan ‘goed’ of ‘gaat wel’ of ‘slecht’ en de vragende persoon in kwestie is ook niet geïnteresseerd in het antwoord.
10 thoughts on “Taal is vreemd

  1. Stéphanie

    Hmm, ik voel me een beetje schuldig voor de ‘haha’. Hoewel ik het meer gebruik als ik een opmerking maak die eventueel verkeerd opgevat zou kunnen worden, zodat de ontvanger begrijpt dat ik niets lulligs bedoel ofzo.

  2. Willeke

    I feel quilty! Die haha doe ik ook vaak, haha! Zie deed ik het weer haha! EN WEER! Gossiemikkie…

    Maar ik moet je een nobelprijs geven voor dit blogje, je hebt zo ontzettend glashard gelijk als een baksteen!

  3. Leonie

    Ik heb altijd dat als iemand een zin zegt dat ik na ga wat ieder woord nou precies voor effect heeft op datgene dat gezegd wordt. Dit is vaagheid in het kwadraat maar misschien snap je me? Zo niet, ik ga mee met je taalirritaties!

  4. Carmen

    Oehh, heel herkenbaar! Hoewel ik moet toegeven dat ik dat ‘haha’ ook vaak gebruik, om iets wat minder onaardig/asociaal/chagrijnig/etc. over te laten komen. Haha. (die laatste was een grap, hè)

  5. Harmke

    Laatste puntje erger ik mij heel erg aan! Mensen die naar iets vragen, en niet geïnteresseerd zijn in het antwoord. ‘Waarom vraagt je het dan?’ Denk ik dan vaak.

Geef een reactie

