Toekomst

Ik was vrolijk – nou ja, niet vrolijk, maar we doen alsof – de vaatwasmachine aan het inruimen toen ik me ineens wat bedacht. Als ik over pakweg 20 jaar tegen mijn kinderen zeg dat ik vroeger wel eens de vaatwasmachine moest inruimen, zouden ze me dan uitlachen? ‘Haha, mam, hadden jullie vroeger nog geen robot die dat automatisch deed dan?’ En wat als ik dan vertel dat opa en oma vroeger niet eens een vaatwasmachine hadden, maar dat ze met een afwasborstel en afwasmiddel de borden en pannen moesten afwassen. ‘Een afwasborstel? Laat eens zien! Hihi, wat een raar ding met een steel en een paar haren eraan!’
‘Wat helemaal belachelijk is, mama zat vroeger in de les zonder laptop (ouderwets woord tegen die tijd, denk ik) en moest toen dingen opschrijven van een bord waar de leraar op schreef met een krijtje. Een krijtje!’
In de brugklas moest ik een opstel schrijven over hoe ik dacht dat het er over twintig jaar uit zou zien. Ik had een opstel geschreven inclusief aliens, naar school vliegen en je hoefde niet naar school maar je leraren stonden door middel van een hologram midden in je kamer (dat laatste heb ik waarschijnlijk opgedaan uit Totally Spies). Ik denk niet dat het echt zo ver gaat, maar ik vraag me wel echt af of mijn kinderen de dingen die ik nu modern vindt, ontzettend ouderwets vinden..

10 thoughts on “Toekomst

  1. Anne

    Raar inderdaad als je over dat soort dingen na gaat denken. Ben benieuwd wat er van jouw toekomstbeeld uit gaat komen, haha!

  2. Jan.

    Hmm ja ik heb natuurlijk ook geen flauw idee,
    ik ben er eigenlijk wel heel erg benieuwd naar,
    want inderdaad als je kijkt hoe snel tegenwoordig alles eigenlijk gaat, is dat best maf om te bevatten!
    Voorlopig leef ik gewoon rustig in het nu en leef ik van dag tot dag,
    ik merk het allemaal wel (:

  3. salwavandergaag

    Ja gek is dat hoor! Word er soms een beetje eng van zelfs en ik ben nog jong, dat tegenwoordig iedereen gelijk maar kan zien door je te ‘tracken’ via Facebook bijvoorbeeld. Hoop inderdaad dat het niet al te ver gaat..

  4. Myrthe

    Het lijkt me eng als over 100 jaar de wereld is overgenomen door robots. Dat wij een soort van de stoeptegels van de robotmaatschappij worden of zo. En dat we dan als slaven hun schroeven weer moeten insprayen met olie om ze soepel te laten lopen en dat we ze gemalen spijkers moeten geven als eten.

    {einde fantasie}

  5. Nicole

    Dat vraag ik me ook wel eens af. Ik denk alleen niet dat het zo heel erg gaat veranderen. En zelfs als het zo enorm verandert, dan merk je dat waarschijnlijk niet tot je zelf terug kijkt. Het is net zoals met internet. Ik kan me nog herinneren hoe je dat moest opstarten, met allerlei gepiep en gekraak. Ik weet niet eens meer wanneer dat is verdwenen ;)

  6. Sander

    Ik denk dat het wel meevalt. Natuurlijk verandert het razendsnel, maar ik doe de afwas nog gewoon met de hand en vind dat niet enorm gek. Het is maar net hoeveel waarde je aan techniek hecht! :)

  7. Caithlin

    Bizar hoe snel dingen veranderen tegenwoordig. Ik ben ook benieuwd hoe mijn kinderen later zullen kijken naar de tijd waar wij nu in leven!

Geef een reactie

